Anasayfa Anasayfa >Serbest Bölge >Tarih
  Aktif Konular Aktif Konular RSS: Kardak Krizi Nasıl Gelişti? Nasıl Çözümlendi?
 
 
 Reklam Oluşturun


   


Kardak Krizi Nasıl Gelişti? Nasıl Çözümlendi?

 Yanıt Yaz Yanıt Yaz
Yazar
Misafir Açılır Kutu Gör
Misafir
Misafir
Simge
Tesekkür: 34
Rep: 50
Mesajın Direkt Linki Konu: Kardak Krizi Nasıl Gelişti? Nasıl Çözümlendi?
    Gönderim Zamanı: 01/Şubat/2009 Saat 14:43
 
 
25 Aralık 1995 tarihinde Figen Akat isimli bir Türk bandıralı yük gemisinin Kardak Kayalıklarında karaya oturmasının ardından yaşananlar, Türkiye ve Yunanistan arasında karasuları sorununu yeniden gündeme taşımış ve ulusal egemenlik alanlarının saptanması konusunda yeni bir tartışma başlatmıştır.

      Kayalıkların Coğrafi Konumu
Kardak kayalıkları iki küçük kayalıktan oluşmaktadır. Ege Denizi'nde Kalolimni kayalığının 5 km doğusunda, Muğla ilinin 7 km batısında bulunur. Kayalıkların toplam alanı 40 dönüm kadardır. Halk dilinde İkizce veya Limnia (Yunanca) diye de adlandırılırlar.

      Ardından Yaşananlar
      Figen Akat'ın karaya oturmasının ardından Yunanistan'a ait bir muhrip ve üç hücumbot, bölgenin Yunanistan karasuları içerisinde kalmış olduğunu ileri sürmüş ve yardım teklifinde bulunmuştur. Buna karşılık, geminin kaptanı bölgenin Türk karasularına dahil olduğunu belirtmiş ve kurtarma teklifini geri çevirmiştir. Geminin kurtarılması ise Türk sigorta şirketi aracılığı ile gerçekleştirilmeye çalışılmıştır. Bu arada, Yunanistan, 26 Aralık 1995 tarihinde Türkiye'ye bir nota vererek söz konusu geminin Yunanistan karasularında bulunduğunu belirterek kurtarma işleminin durdurulmasını istemiştir. Türkiye, aynı gün Yunanistan'a vermiş olduğu bir nota ile iddiaları reddetmiştir. Gemide yürütülen kurtarma çalışmaları sürerken Yunanistan'a ait hücumbotlar gemiye yanaşarak kurtarma işlemlerini durdurmuş ve Yunanistan'a ait bir römorkör, gemiyi, karaya oturduğu yerden çekerek kurtarmaya çalışmıştır. Bu arada kurtarma halatının römorkörün fırdöndüsüne sıkışması sonucu Türk gemisinin bu halatı keserek Türk karasularına girmesi ile sonuçlanmıştır. Gemi daha sonra Güllük limanına çekilmiştir.

      Krizin Hukuksal Yönü
      Burada tarafların geçmişte imzaladığı antlaşma maddelerini belirtmekte şüphesiz fayda var.
      Yunanistan 10 Ocak 1996 tarihinde Türkiye'ye yeni bir nota daha vermiştir. Bu notada Türkiye'nin iddiaları reddedilmiş, Türkiye ve İtalya arasında 1932 yılında imzalanmış ikili anlaşmadan dolayı Kardak Adasının İtalya'ya ait olduğu, sonradan 1947 Paris Barış Antlaşması'yla Yunanistan'a bırakılan On İki Adalar zinciri içinde yer aldığı dile getirilmiştir.
      Türkiye 29 Ocak 1996 tarihinde Yunanistan'ın bu notasına cevap vererek daha önceki görüşlerini tekrarlamış ve Ege Denizi'nde statüleri tam olarak saptanmamış tüm ada, adacık ve kayalıkların statülerine ilişkin görüşmelere gidilmesi isteğinde bulunmuştur.
      Türkiye 29 Ocak tarihli notasında şu görüşlere yer vermiştir;

 
       - 4 Ocak 1932 Tarihli Türk İtalyan Sözleşmesi İkinci Dünya Savaşı öncesi koşullar çerçevesinde müzakere edilmiştir. - 4 Ocak 1932 Türk İtalyan Sözleşmesi Kardak Kayalıklarına ilişkin herhangi bir hüküm içermemektedir.
      - Kardak Kayalıklarına ilişkin gönderme 28 Aralık 1932 Protokolü'nde yer almaktadır. Bu protokol ise hukuki geçerliliğe sahip değildir. Geçerlilik kazanabilmesi için gereken hukuki süreç tamamlanmamıştır.
      - Yunanistan, 1947 Paris Barış Antlaşması görüşmeleri sırasında On İki Adaların Yunanistan'a devredilmesi tartışılırken, anılan metinlerin kendisi açısından da geçerli olmasını sağlayacak göndermelerin antlaşmada yer almasını önermiş fakat bu öneri kabul edilmemiştir. Dolayısıyla 1947 Paris Barış Antlaşması'nda Kardak Kayalıklarının statüsüne ilişkin herhangi bir hüküm yer almamaktadır.
      - Kardak Kayalıklarının, On İki Adaları Yunanistan'a devreden Paris Barış Antlaşması'nın 14/1. Maddesinde "bitişik adacık" (adjacent islets) olarak değerlendirilmesi de mümkün değildir. Kardak Kayalıkları en yakın Yunan adasından 5.5 deniz mili uzaklıktadır. Bu bakımdan ne "bitişik" ne de "adacık" olarak kabul edilebilir.
      - Kardak Kayalıkları Türk topraklarına 3.8 deniz mili uzaklıktadır ve Türkiye'ye aittir.

      Ardından Yaşananlar
      Ardından Yunanistan'a ait Kalimnos Adası belediye başkanı, yanına adanın papazı, aileleri ve Antenna adlı Yunan televizyon kanalı çekim ekibini alarak 26 Ocak 1996 tarihinde Kardak kayalıklarına çıkarak bir şenlik havasında kayalıklara Yunan bayrağını dikmişlerdir.

 
      Bayrak dikme girişiminin televizyonda yayınlanmasının ardından, ertesi gün Türk medyası konuya ilgi göstermiş ve iki muhabir, helikopter ile Kardak kayalıklarına giderek Yunanlıların dikmiş oldukları bayrağı indirmiş, yerine Türk bayrağını dikmiştir.
  
    28 Ocak 1996 tarihinde Yunanistan Kardak Kayalıklarına askeri bir birliği göndererek Türk bayrağını indirtmiş ve ağır silahlarla takviye edilen birlik, kayalıklardan büyük olanına konuşlanmıştır. Aynı gün Atina'daki Türk Büyükelçisi Yunanistan Dışişleri Bakanlığı'na çağrılarak kayalıkların Yunanistan'a ait olduğu ve yaklaşanlara ateşle karşılık verileceği uyarısında bulunulmuştur. 
 
     Bu durum, Türkiye'de tepkinin hangi düzeyde ve nasıl gösterileceği tartışmalarını başlatırken siyasilerin ve askeri kadronun üzerinde anlaştığı nokta, Yunan askeri varlığının ve bayrağının kayalıklardan uzaklaştırılması olmuştur.Başbakan Tansu Çiller in bu sözü, "O bayrak iner, o asker gider!" ile savasa hazır olundugu mesajı verildikten sonra Üzerinde asker bulunmayan küçük olanına Türk komandolarının çıkmasına karar verilmiş ve bu plan 31 Ocak 1996 tarihinde başarıyla uygulanarak Türk Sualtı Taarruz Komandoları ikinci kayalığa çıkmışlardır.

      Ve Operasyon…

      Gece 23:59, ani bir emir gelmiştir Sualtı Taarruz Grup Komutanlığına. Bütün komandoların bir şekilde birliğe gelmesini istemiştir o zamanlarda üsteğmen rütbesinde olan Deniz Kurmay Albay Ali TÜRKŞEN. O günlerde, yine kendisi de üsteğmen rütbesinde olan Deniz Kıdemli Binbaşı Ercan KİREÇTEPE, gelenlerden, emir gereği hemen 32 astsubay ve 8 subaydan oluşacak olan 40 deniz komandosunu belirleyecek ve bir an önce Atatürk Havaalanına, oradan da tesis edilecek bir uçakla Dalaman'a gidilecektir. "Neden?" dememiş hiçbiri, bu henüz belirsiz operasyon için derhal dalış tüpleri, zodyak botlar, yakıt, silahlar ve gerekecek her şey hazırlanmaya başlanmış. Kafasında aynı soru işaretlerini barındıran tim komutanı Ercan Üsteğmen kendisi gibi bu operasyona katılmak isteyen onlarca komandonun içinden kafileleri (2 tane 20li grup emredilmiştir) şeçmekte oldukça zorlanmıştır. Çünkü herkes gerçek bir görevin heyecanını yaşamaktadır, çünkü yıllardır yaptıkları eğitimlerin bir işe yarayacağı gündür o gün.
      
    Hava limanı yetkilileri önce şaşkına uğramış ve hazırlıksız oldukları için, 5 saat gecikmeli olarak 11:00'da kalkmalarına neden olmuştur hava limanından. Herkes kendi köşesinde sakin, arada gündemi takip edenlerin doğru tahminleri olsa da kafalarda, başka başka nedenlerle biraz dinlenmişlerdir komandolar bu kısa uçak yolculuğunda. İnince kendilerini almaya gelen bir kamyon ve servis aracına hemen yüklemişler tesisatlarını ve kafileye yeni katılan 8 Sualtı Savunma Komandosuyla birlikte Bodrum'a hareket... Başka bilgi yok Bodrum'a hareket saat 16.30.
      
     Ercan Binbaşının "Olayın aciliyetinden habersizdik, onun için çok rahattık" dediği gibi sakindi hepsi. Mevsim geçmiş de olsa kamp kurmak istediler, fakat Bodrum Orduevine götürüldüler. Orduevinde karartma, hava da gergin artık. Bir grup özel kuvvet personeli, 2 adet Kara Kuvvetlerine ait helikopter de karşıladı onları. Yemek hazırlığı, "Biz yemek yemeyi çok severiz ve kolay doymayız" diyen Ercan Üsteğmen ve ekibi bu kez sadece karınlarını doyurmaktaydılar.
      
        Ardından ortamı iyice geren bir haber: Akşama Kardak'a gidilecek. Ve ardından yine tim hazırlığı. Tim hazırlığı sinirleri alt üst etmişti; buraya kadar gelmişken katılamamak operasyona tahammül edilebilir bir şey değildi onlar için. 12 sualtı taarruz komandosu seçildi. Geride kalanlara "Size de ihtiyaç duyulma olasılığı yüksek, kendinizi hazırlayın" denilerek binildi araçlara. Bu bir teselli değil gerçekti, komandolarımız oraya çarpışmaya gidiyordu, Yunan zırhlılarının arasından geçecek ve bayrağımızı dikeceklerdi, gerekirse canları pahasına. Az daha bir şeyi unutuyorlardı; uçağa binerken patlama tehlikesine karşı botların yüklenmeyen yakıtlarının yerine yenisi gelmemişti, hemen olağanüstü karar verildi ve yakıt sağlandı ama yarıya kadar boşaltılan tüplere yapılabilecek bir şey yoktu, idare edilecekti, biliyorlardı ki onlar bunun da eğitimini almış deniz komandolarıydılar. Son olarak bir günlük yiyecekleri kumanyalara konuldu. Daha fazla kaybedilecek zaman yoktu.
    
    Bölgeye varıldığında adaların iki tane olduğu haberi geldi altışar kişilik bu iki time. Saat 23:59, her şey hazır, iki tim komutanı Ali ve Ercan Üsteğmenler ve timleri de. Bölgedeki kameralar şaşırttı onları ama gazeteciler de adayı en uygun açıdan gören bu bölgeyi şeçmişlerdi, istihbarat sağlandı. İki timden ikincisi daha müsait bir yer bulmuştu şans eseri. Şans eseriydi çünkü ellerinde bir harita yoktu. Adada güvenlik sağlandı ve en fazla 300 metre ötedeki Yunan bayrağından beş kat daha büyük Türk bayrağı dikildi. Hava yağmurluydu, adada ağaç da yok, siper yapılabilecek bir yer de. Ama kimse onları günün ilk ışıkları altında dalgalanan Şanlı Türk Bayrağını görene dek fark etmedi. "Onlar gitmeden gitmeyiz, onlar indirmeden indirmeyiz bayrağımızı" dediler ve yaptılar da. İki gündür uykusuz kalan, dondurucu soğukta düşmanları gibi çadırda uyumayan komandolar görevlerini tamamlamışlardı. Saat 08:00 sularında bayrağımızı alıp Yunanların gidişini izledikten sonra çekildiler adadan.
 
     Geri döndüklerinde birkaç haber sevdalısı kameraman ve gazeteci değildi sadece onları karşılayan. Türk milletinden küçük bir kesit vardı adeta. Orada anladı Ercan Üsteğmen bayrağın Türk Milleti için ne ifade ettiğini, orada çocuklarına "Kahramanlarımız işte bunlar" diyen anneleri gördü. Orada bir kez daha "İşte bu millet için ölmeye değer" dedi.
 
 
 
 

      SONRASI VE SONUÇ
      Ardından ikili ilişkiler dahilinde gerginlik bitti ve Amerikan temsilcisi Holbrooke'un da dediği gibi önceki mevcut duruma geçiş sağlandı.
      Ama unutulmamalıdır ki bu kriz yaşanmış ve bitmemiştir, çünkü etkileri hala sürmektedir. Geçen on bir yılın ardından hala her Türk balıkçısının bölgede avlanması ardından Yunanistan hükümeti haksız iddialarını savunma girişimine gitmektedir. Kardak Kayalıklarının üzerinde Yunanistan'ın hak iddia etmesi konusu, bırakalım onların olsun diye geçiştirilecek bir konu değildir. Çünkü Türk karasuları yakınında, bu statüde, üzerinde insan yaşamayan 160 civarında ada ve adacık bulunmaktadır. İskana açık olmayan ada ve adacıkların kendilerine has karasuları sınırı yoktur. Bu nedenle Yunanistan bu tür ada ve adacıklara insan yerleştirip, adaları iskâna açma politikası izlemekte, adacıklara vatandaşlarını yerleştirip tüm ihtiyaçlarını karşılayıp, bu adacıklar sayesinde karasularını genişletip, Ege'de Türkiye'yi kuşatma politikası izlemektedir. Onlar bu adaları önemsiyorlar, öyle ki adaya bayrağı diken eski gazeteci Argiris Dinopulos, ardından Atina valiliğine aday gösterilecek kadar değer kazanmıştır. Biz de Ege Denizi'nin önemini hiçbir zaman unutmamalıyız. Kahraman deniz komandolarımızın destansı başarısını herkese anlatmalıyız. Öyle ki Yunanistan eski Başbakanı Kostas Simitis'in de hatıralarını anlattığı kitabında dediği şu sözler komandolarımızın başarısını özetlemekte; “Türkler adaya çıktı, donanmamız o bölgede olmasına rağmen biz olan biteni dört saat sonra anlayabildik.”
 
 
tesekkür edenler: omço
omço Açılır Kutu Gör
Forum Kolik
Forum Kolik
Simge

K.Tarihi: 31/Temmuz/2007
Durumu: Aktif Değil
Gönderilenler: 1613
Tesekkür: 418
Rep: 1020
Mesajın Direkt Linki Gönderim Zamanı: 01/Şubat/2009 Saat 15:57
çok etkileyiciClap
yeryüzü boşaldı,habersiz miyiz?
güneşe göç var da kalan biz miyiz?
algan_x Açılır Kutu Gör
Forum Acemisi
Forum Acemisi
Simge

K.Tarihi: 14/Ağustos/2009
Bölüm: Ekonometri
Durumu: Aktif Değil
Gönderilenler: 0
Tesekkür: 0
Rep: 0
Mesajın Direkt Linki Gönderim Zamanı: 13/Eylül/2009 Saat 14:39
ben 7 sene Dalaman da yaşadım .. Hergün Askeri Havalimanından 2 adet savaş ucağı hawalanır sınır kontrolüne giderdi..O "it dalaşı" denen tabir burda çıkmştır jetlerin sesinden ders işleyemezdik..Dalaman gibi küçük bi ilçeye o kdar büyük bi askeri tesisin yapılmasınıda Yunanistana karşı savaş durumlarnda etkin bi güç olması için die söylentiler vardı...
 Yanıt Yaz Yanıt Yaz

En Son Mesaj Yazılan Konular
Konu Forum Yazan Tarih Okunma
Konuyu Görüntülemek İçin Tıklayın Kadınlar Neden Gay Erkekleri Sever?=)))Genelninest12306/Temmuz/2017-02:411120
Konuyu Görüntülemek İçin Tıklayın şeyh izdihamı...(!)Türkiyeden Haberlerninest12306/Temmuz/2017-02:38589
Konuyu Görüntülemek İçin Tıklayın komik itiraflar....:)Komikninest12306/Temmuz/2017-02:351493
Konuyu Görüntülemek İçin Tıklayın göz yanılmaları...!Resim Kutusuninest12306/Temmuz/2017-02:345508
Konuyu Görüntülemek İçin Tıklayın Autocad,ansys,solid works,catiaYazılım,Web,Grafik,3d Tasarım ve Programlamaninest12306/Temmuz/2017-02:33940
Konuyu Görüntülemek İçin Tıklayın ÖĞRENCİ VE ÖĞRETMEN KARTLARI İÇİN SON 2 AYUlaşımninest12306/Temmuz/2017-02:323387
Konuyu Görüntülemek İçin Tıklayın işte yılın ödüllü fotoğrafları..Sanatsal Resimlerninest12306/Temmuz/2017-02:32674
Konuyu Görüntülemek İçin Tıklayın Abi balığa limon sıkılır mı yaKarikatürlerninest12306/Temmuz/2017-02:23710
Konuyu Görüntülemek İçin Tıklayın Mazda'dan Müthiş Konsept: ShinariTeknoloji ve Bilimninest12306/Temmuz/2017-02:22807
Konuyu Görüntülemek İçin Tıklayın I want to pLay Game Türkiye iLe KonuşuyoR.. =)Komik Resimlerninest12306/Temmuz/2017-02:211214
Konuyu Görüntülemek İçin Tıklayın eshot haritası (tüm otobüs hatları)Ulaşımninest12306/Temmuz/2017-02:209040
Konuyu Görüntülemek İçin Tıklayın " Seni andığımda gonca gül tüter "Forumlu Şairlerninest12306/Temmuz/2017-02:19528
Konuyu Görüntülemek İçin Tıklayın Torbalı-Buca Arası Ulaşım İçin YardımUlaşımninest12306/Temmuz/2017-02:133452
Konuyu Görüntülemek İçin Tıklayın Satılık Orjinal Absinthe.Genelninest12306/Temmuz/2017-02:0716170
Konuyu Görüntülemek İçin Tıklayın Üniversitelilere part-time iş imkanları !İş İlanlarıninest12306/Temmuz/2017-02:063352
              Cevaplanmamış Konular Aktif Konular             

Forum Atla Forum İzinleri Açılır Kutu Gör

Link Değişimi
Link Değişimi
Taksi Programı izmir   



Bu Sayfa 1,953 Saniyede Yüklendi.